Lady Liberty van heel dichtbij...

25 juli 2018 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag werden we wakker met ... REGEN!
WAT!? Wie heeft er regen besteld op de dag dat we - na een half jaar geleden kaartjes te hebben gereserveerd voor deze specifieke dag - naar de Statue of Liberty gaan?
Helaas laat het weer zich niet regelen en gelukkig is het qua temperatuur hier nog behoorlijk warm en benauwd, ook als het regent. Bovendien: we zijn Hollanders en dus niet van suikergoed! Dus we vertrekken vol verwachting naar Liberty State Park van waar we de boot naar Ellis Island nemen. Na de kaartjes (en gele bandjes voor de toegang tot "The Crown") te hebben opgehaald, moeten we - ik zou bijna zeggen "natuurlijk" - door een security check. Het is de jongens nog niet gewoon (gelukkig maar), toch vinden ze het al minder vreemd dat alle tassen, jassen, riemen, telefoons en dit keer zelfs haarclips af moeten en in de bakken gelegd moeten worden.
Bij aankomst op Ellis Island - waar alle immigranten ooit aankwamen en werden geregistreerd - bezochten we het museum, maar dit vonden de jongens maar kort interessant. Het Vrijheidsbeeld lonkt en we kozen er dus voor om de volgende boot richting Liberty Island te nemen. Met een grote boog varen we rond het eiland en zien we het beeld groots voor ons. Het is adembenemend...
Ook bij het bezoeken van het Vrijheidsbeeld moeten we weer door een security check (tuurlijk, why not!), maar dan kan ons historisch bezoek dan toch beginnen met een klim van 200 traptreden naar de bovenkant van het voetstuk (we gaan toch niet met de lift!?!). Boven gekomen vertelt de vriendelijke medewerkers dat we een rondje kunnen lopen over het voetstuk, voordat we naar de kroon kunnen lopen. "Dan kunnen jullie even op adem komen", zegt hij er lachend bij, nadat hij wel had gezien dat wij met onze tong op onze tenen liepen...
Het rondje over het voetstuk is mooi, maar ja, eigenlijk kwamen we voor de kroon. Dus gaan we het ronde wenteltrapje op, 354 traptreden naar boven. Hoe hoger je komt, hoe smaller het wordt, maar ook benauwder (of kwam dat omdat we buiten adem waren, haha). Claustrofobisch moet je niet zijn, als je hier naartoe wilt gaan... En ook: hoe hoger je komt, hoe meer je beweging voelt door de wind. Blijkbaar kan Lady Liberty bij harde wind ongeveer 3 inches (= meer dan 7,5 cm) heen en weer bewegen!
Uiteindelijk komen we in de kroon. Het is bijzonder hoe klein het er is, wat we niet hadden verwacht. Er kunnen maar 10 mensen tegelijk staan, dan is het vol. Je hebt er een mooi uitzicht op New York, maar vanwege de bewolkte dag hulden de wolkenkrabbers zich in de wolken. Door de kleine raampjes kun je foto's maken, met een mooi zicht op het boek wat Liberty vast heeft. Hierop staat de datum van Onafhankelijkheidsdag.
Wat bijzonder om dit te hebben gezien en mee te maken. Things to definitely see while in the US: Number 1: Statue of Liberty. CHECK!

1. Erik van egmond:
    26 juli 2018
    He wat leuk dat ik zo de reis kan volgen , jullie hebben beter weer dan hier in holland , kijk weer uit naar de volgende foto's , groetjes erik
  2. Oma Margo:
    26 juli 2018
    Schitterende foto`s , en heel leuk om te volgen , groetjes oma
  3. Oma:
    26 juli 2018
    Wat een geweldige reisbeschrijving. Vaak ben je als je thuis komt al weer de helft vergeten dus dit is fantastisch voor ons.
    En straks voor jullie ook om weer eens na te lezen. ( of een spreekbeurt over te houden!!)
  4. Renate:
    29 juli 2018
    Heel gaaf zeg en flink wat trappen beklommen:-)